آموزش رفع گرفتگی لوله برق

آموزش رفع گرفتگی لوله برق

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از برق کارها و یا مهندسان سازه با آن دست و پنجه نرم میکنند، بحث گرفتگی لوله های برق است. به طور کلی، گرفتگی لوله برق به وضعیتی اطلاق می شود که در آن انسداد یا گرفتگی لوله باعث کاهش یا توقف عبور جریان برق از لوله شود.
هنگامی که یک لوله برق مسدود می شود، نه تنها جریان ورودی و خروجی دچار عدم توازن می شود، بلکه در برخی موارد نیز ممکن است جریان برق به طور کامل متوقف شده و سازه مورد نظر ما غیر قابل استفاده شود! علاوه بر این، اگر گرفتگی لوله برق به سرعت برطرف نشود، علاوه بر افزایش آسیب به سیستم الکتریکی و همچنین افزایش مصرف انرژی، امکان بروز خطرات بالقوه ایمنی نیز بیشتر می شود.
خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، روش ها و راه های زیادی برای رفع گرفتگی لوله خرطومی برق کشف شده اند که می توانند به ما کمک های شایانی کنند. در این مقاله از وب سایت پارس پایاپایپ قصد داریم تا با بررسی طریقه رفع گرفتگی لوله برق، به خصوص رفع گرفتگی لوله برق با سیمان، شما را در داشتن سازه ای با جریان برق متناسب راهنمایی کنیم.

انواع گرفتگی لوله خرطومی برق

قبل از آن که به بررسی راه و روش رفع گرفتگی لوله برق بپردازیم، باید در ابتدا با یک سری از متداول ترین و اصلی ترین گرفتگی های لوله برق آشنا شویم:

پرز و گرد و خاک

معمولا هنگامی که شروع به نصب لوله های برق می کنیم، تا زمان اتمام کار و قرار گیری سیم ها، امکان ورود پرز و گرد و خاک به درون لوله وجود داشته و ممکن است باعث گرفتگی لوله شود.

سیمان

 یکی از اصلی ترین و متداول ترین دلایل گرفتگی لوله برق بوده که در بخش بعدی به طور مفصل در مورد روش های رفع گرفتگی لوله برق با سیمان توضیح خواهیم داد.

روغن و چربی

 مواد چربی نیز در صورت ماندن در یکجا و خشک شدن می توانند باعث گرفتگی لوله های برق شوند.

شیء خارجی

 یکی دیگر از متداول ترین دلایل گرفتگی لوله خرطومی برق، ورود یک شی خارجی به درون لوله، و انسداد لوله است. طبیعتا می دانیم که هرچه شی مورد نظر ما جنس مقاوم تری داشته باشد، به روش های پیچیده تری برای رفع گرفتگی نیاز خواهیم داشت.

راه های رفع گرفتگی لوله برق

حال که به طور کامل با مفهوم گرفتگی لوله برق و انواع آن آشنا شدیم، نوبت به بررسی راه های رفع گرفتگی لوله برق می رسد، این راه ها عبارتند از:

فنر زدن

 یکی از پرکاربردترین وسیله ها برای رفع گرفتگی لوله های برق و لوله های فاضلاب، استفاده از فنرهای خاص ارتعاشی است. در این روش، فنر را به داخل لوله فرو کرده تا مسیر به طور کلی باز شود. از این روش می توان برای رفع گرفتگی لوله برق با سیمان و یا پرز استفاده کرد.

استفاده از واترجت

از نظر شیمیایی، یکی از بزرگترین دشمنان سیمان، آب است و در صورت وارد کردن آب با فشار زیاد به سمت سیمان، سیمان در آب حل شده و بنابراین مسیر لوله به راحتی باز می شود. از این روش می توان برای رفع گرفتگی لوله با روغن و چربی نیز استفاده کرد.

استفاده از اسید های رقیق

معمولا وقتی بحث گرفتگی لوله می شود، افراد تصور می کنند که بهترین راه رفع آن، استفاده از اسیدهای رقیق است. اما همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، حل شدن سیمان در آب بسیار راحت تر و سریع تر بوده و بنابراین بهتر است از آب استفاده کنید. البته برای رفع گرفتگی اشیاء خارجی و یا گرد و خاک می توانید از اسید و یا بازهای خاص استفاده کنید.

آب گرم

 گاهی از اوقات نیز، تنها کاری که لازم است برای رفع گرفتگی انجام دهیم، استفاده از آب گرم است. قبل از آن که روش های دیگر اشاره شده در این مقاله را امتحان کنید، پیشنهاد می کنیم از این روش بهره ببرید و سپس در صورت رفع نشدن مشکل به سراغ روش های دیگر بروید.

استفاده از اسیدهای قدرتمند تر

 با اینکه اسید های قدرتمند می توانند هر نوع سیمان و یا شیء خارجی را در خود حل کنند، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی اوقات قدرت اسید ها به قدری است که لوله را نیز در خود حل می کند! البته اگر لوله برق شما ضد اسید باشد، جای نگرانی نیست.

سخن نهایی

در این مقاله از مجموعه پارس پایاپایپ، سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد نحوه رفع گرفتگی لوله برق، راه ها و روش های رفع این مشکل و… شما را در داشتن یک کابل کشی و سیم کشی استاندارد و مناسب بیشتر راهنمایی کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید